Godhet – la det være mer enn en tanke.

Serving the CityLivet som Jesus levde, var preget av godheten han viste til menneskene rundt seg. Ryktet hans var at han gikk rundt å gjorde godt, og at han helbredet menneskene han møtte. (Apg 10:38) Jesus var ekspert på å elske mennesker, og lot den ubetingede kjærligheten han hadde til mennesker få et uttrykk. 

Over lengre tid så har dette med godhet til mennesker vært noe som jeg ønsker å se mer av i kirken. Ikke bare i kirken, men i enda større grad i mitt eget liv. Likevel, så blir det ofte bare med de gode tankene om å vise godhet.

Heidi Baker, sier noe så enkelt, men utfordrende som at: «Love looks like something». Når jeg de siste ukene har tenkt over dette, så har jeg sett mer og mer at jeg trenger å utfordre meg selv i å møte mennesker rundt meg med godhet og kjærlighet. Det holder ikke lengre med de gode tankene. For min del så er det på tide å handle, i hverdagen, i de enkle møtene med kjente og ukjente.

Dette kan kanskje høres flott ut, men det er ikke poenget. Ønsket med å si dette er å utfordre og gjøre meg selv enda mer bevisst på at godhet skal få et uttrykk gjennom livet mitt, samtidig til å invitere deg med på det samme. Dette blir lettere når det er flere som står sammen, oppmuntrer hverandre og deler høydepunkter om hva som skjer når vi viser godhet der vi er.

Serving the CityI ungdomsarbeidet Frik som jeg er endel av i Tønsberg, så har vi i noen år gjort noe vi kaller «Serving the City». Denne våren har vi fokus på å nå til de eldre menneskene i byen vår. Det er spennende å se grupper med to-fire ungdommer reise ut på besøk til ukjente eldre i byen, for å tjene og vise godhet. På lørdag var vi ca. 35 ungdommer som var ute, og vi gjorde alt fra å bruke tid med eldre som var ensomme, til å gjøre hagearbeid, vaske, dra på roadtrip eller hjelpe en dame med en telefon. Det er moro å se engasjementet hos ungdommene når de er ute, og høre historiene når de kommer tilbake. De forteller om hvor gøy det var å se reaksjonene til de eldre, og samtidig forteller de om hva det gjør med dem å være med på noe sånt. Det bygges en godhetskultur blant ungdommene, når de sammen får oppleve hva det betyr å gjøre sånne ting for menneskene rundt dem.

Noen ganger når jeg kommer i situasjoner, og ønsker å handle på godhetstankene jeg har, så kommer ofte unnskyldningene. Det kan være utfordrende å gå utenfor komfortsonen. Likevel, så er det så utrolig moro de gangene jeg tar mot til meg, og faktisk handler.
Et eksempel er for en stund tilbake når jeg tok toget, og en tenåring som satt der hadde problemer med å betale togbilletten. Jeg kjempet litt med min egen stolthet, før jeg tok sjansen på å si at jeg kunne betale for han. Gutten var takknemlig og takket ja, men reaksjonen som gjorde mest inntrykk på meg var konduktørens. Hun begynt å spørre ut om vi kjente hverandre, og virket usikker på om hun ville la meg betale, før hun gikk med på det.

Godhet sjokkerer og overrasker mennesker.

Mange, om ikke alle dere som leser dette viser godhet og omsorg til mennesker hjemme, på jobb, skole eller til tilfeldige i hverdagen.
Likevel, har jeg lyst til å invitere deg til å gå utenfor komfortsonen sammen med meg i tiden som kommer, for å la mennesker oppleve enda litt mer godhet. Kjøp en kaffe til noen, betal maten for noe i kassa når du er på butikken eller kanskje bare et smil til noen som trenger det.

«Små ting gjort i kjærlighet forandrer verden» 

Leave a Reply

