Takk Gud for nåde

Free graceDen siste tiden så har jeg blitt mer og mer bevist på hvor takknemlig jeg er for hva Gud har gitt oss. De siste månedene når jeg har reist til både Asia og Afrika så har jeg opplevd, sett og lært mye. Det har vært spennende å se kulturer, vise kjærlighet og se mennesker erfare Gud der jeg har vært. Likevel så er et av høydepunktene det Gud har pratet til meg om nåden, og her ønsker jeg å dele noen tanker rundt det.

 

Da jeg var i Asia, så kjørte vi fra den ene fjellandsbyen til den neste. Jeg var et eneste stort spørsmål, da jeg så en gruppe mennesker på høyre side av veien som kastet seg ned på bakken med ansiktet først. De reiste seg opp igjen, og kastet seg nok engang ned på bakken. Jeg tenkte med meg selv: «Hva var det som skjedde her?» Jeg fikk lære at dette var buddhistiske pilgrimmer som prostrerte, for å tilbe Gud og gjøre opp for sin egen synd. I de ekstreme tilfellene så kan de gjøre dette opptil to år, i en strekning på 2000km. Når jeg så dette, eller andre ritualer de hadde for å komme seg ut av synden, så kjente jeg det gjennom hele kroppen. Følelsen av frustrasjon over hvordan de har det, og takknemlighet for hva jeg selv tror på i livet mitt.

For jeg vet at jeg har feil i livet mitt, akkurat som disse menneskene har det. Men, fordi jeg tror på en Gud som er nådig, som sendte sin egen sønn til jorden for meg. Så kan jeg slippe å streve eller prestere, for og bli satt fri fra synd eller skam i mitt eget liv. For Jesus tok denne synden og skammen, når han døde og sto opp for deg og meg.

Selv om vi ikke har disse samme tilfellene av prostrering, eller at vi går rundt et tempel for å svinge på hjulene når vi ber. Så har vi andre ting i livene våre som vi gjør, for å gjøre opp for de feilene vi har gjort. Vi kan kjenne på at nå må vi be så mye mer, eller at vi må gjøre noe for å komme ut av de tingene vi har gjort mot Gud, mennesker eller oss selv.

Derfor ble det så virkelig for meg når jeg var i disse buddhistiske fjellandsbyene, at Guds nåde er faktisk nok. Det eneste jeg trenger å gjøre for å motta den, er å si Ja takk!

Ta dette med deg, og tenk på at du er invitert inn til en relasjon med Gud. Det handler ikke om hva du skal gjøre med det som har separert deg fra Gud, men det handler om hva han allerede har gjort med det

En av buddistmunkene vi pratet med, sa noe etter han hadde hørt om Guds godhet og nåde. «If this Jesus really can take away my sin, I would follow Him».Nåde er det som gjør kristendommen helt annerledes, det er en gave, og den forandrer virkelig alt.

«For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.» (Efeserne 2:8)

Per Jonas

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s