Misjonstur til Kenya – helt villt!

kidsDen siste delen av februar så hadde jeg det store privilegiet av å lede en misjonstur i regi av Get Focused til barnehjemmet Heroes of the Nation, i Nyahururu, Kenya. Vi har hatt i underkant av to uker i dette fantastiske landet, og jeg er takknemlig for alt det vi har fått ta del i. Hovedfokus på turen har vært å elske og være med de herlige foreldreløse barna og ungdommene på Heroes. I tillegg har vi også vært på besøk i slummen, i en Maasailandsby, på sykehus, i fengsel og på en bibelskole. Alle som var på turen sitter igjen med mange herlige opplevelser, og her ønsker jeg å dele noen av mine høydepunkter og vitnesbyrd om hva Gud gjorde.

 

Heroes of the Nation
Et av mine absolutte høydepunkt har vært alle den tiden vi hadde sammen med barna og ungdommene på Heroes. Vi møtte dem først når bussen ble omringet av nærmere 150 barn som boritmot løftet oss ut av bussen. Iløpet av de neste ni dagene så var det så mye glede og latter, skoleundervisning, dans, sang og aktiviteter sammen med disse barna. Så utrolig mye moro.

IMG_5652

HTN er et barnehjem som ønsker å se dagens foreldreløse, bli morgendagens helter. Det er nærmere 500 barn og ungdommer som er endel av Heroes, og her får de omsorg, mat, venner og utdannelse. Dette er et av de stedene jeg opplever som hjemme, og det var så godt å komme tilbake for andre gang.

En av de tingene som virkelig beveger hjertet mitt når jeg er på Heroes, er når jeg er med på bønnemøte med de minste j

entene. Hver eneste kveld samles 90 jenter på 3-12 år for å be, og det er en opplevelse å være med på. Disse barna med traumatiske og smertefulle historier, viser en enorm glede og overgivelse i bønn til deres Pappa i himmelen. De ber for trygghet, familie, fadderne, skolen, landet og for oss som er på besøk – de ber for alt. Jeg så bort der en av jentene hadde satt seg opp etter bønnenstunden den ene kvelden, og jeg kunne se en dam av tårer på gulvet. Det er så ekte, det er så fantastisk. Disse jentene inspirerer meg til å be, og til å overgi meg til Gud. Jeg lærer så mye av dem om at min overgivelse til Gud ikke er trenger å være avhengig av omstendighetene jeg er i, men at han fortjener all tilbedelse.

IMG_5397
På besøk i en Maasailandsy

En av dagene var vi på besøk i en maasailandsby. Heroes har tatt imot nærmere seksti foreldreløse jenter herifra det siste året. Det er utrolig å se hvordan det har forandret livene til disse foreldreløse jentene. Isteden for å bli giftet bort i veldig ung alder, har de nå fått ett hjem, erfarer kjærlighet og har blitt gitt muligheten til utdannelse.

I landsbyen så var vi først på husbesøk, hvor vi erfarte kulturen og fikk høre historiene til menneskene vi møtte. Gruppen min snakket med en ung kriger, og han fortalte om hvordan han hadde drept en løve for å bli en kriger. Så spennende å høre. Da vi var ute å gikk, møtte vi også på en gruppe menn som satt under et tre og nøt livet. Vi fikk kunnskapsord om at noen av de hadde smerte i kroppen, og at Jesus ønsket å helbrede dem. Det var veldig lite respons i starten, men etterhvert var det en mann med ryggsmerte som reiste seg å ville bli bedt for. Ungdommene på teamet ba for han, og all smerten i kroppen hans forsvant. (Senere på ettermiddagen ble synet hans også helbredet.) Deretter var det en mann som hadde smerte i hele kroppen som ønsket forbønn. Vi ba for han noen ganger, før han hoppet og danset rundt uten noe smerte, noe som ikke var mulig tidligere. Han fortalte også at øyene hadde blitt helbredet, noe vi ikke konkret hadde bedt for. Takk Jesus.

IMG_5391

Etterpå var der maasai-underholdning og dans, og vi hadde gudstjeneste under et tre. Teamet vårt hadde et drama og Anders talte for første gang. Et par mennesker ga livet sitt til Jesus når vi innviterte til frelse, og flere ble helbredet når vi ba i etterkant. Dette er andre gang vi har kommet til denne landsbyen, og det artig å høre lederne snakke om den spesielle kontakten som har blitt opprettet mellom dem og Norge. Jeg gleder meg til neste gang jeg skal på maasaibesøk.

Lys midt i mørket – på besøk i fengsel og slummen. 

Vi besøkte et fengsel, og fikk formidle Guds kjærlighet og nåde til over 540 fanger. Mennene satt samlet tett i tett på en åpen plass, og kvinnene satt litt på siden. Vi sang, hadde vitnesbyrd, holdt drama og jeg talte om nåde. På slutten av talen så inviterte vi disse fangene til å ta imot Jesus. Det var helt villt å se responsen, og et hav av hender som reiste seg og innledet en relasjon med Gud. Når jeg forrige uke fikk tilbakemelding av pastoren om hvor mange som hadde gitt livet til Jesus, så var det 162 fanger som hadde blitt frelst. Etter invitasjonen til frelse så hadde vi en firetunnel hvor vi fikk be for alle fangene, og bedt om Guds velsignelse over dem. Jeg kjente på det underveis på denne samlingen, hvor utrolig frigjørende det er å vise mennesker kjærlighet, hvor dom er det mest naturlige. Vi kan se mennesker fra Guds perspektiv.

slummen - gruppe

En av dagene så var vi en liten gjeng som dro i slummen for å elske menneskene vi møtte, og vi hadde med oss noen elever fra bibelskolen. Anders, Hans-Petter og jeg endte opp på en åpen plass hvor
mange mennesker tok det rolig og slappet av på gresset. Vi begynte å fortelle at Jesus elsket dem, og om noen trengte å bli helbredet så vil Jesus helbrede dem nå. Det ble en herlig time på denne plassen, og flere mennesker fikk en berøring av himmelen.
  • Det var en liten unge som ikke hadde tatt mer enn et par skritt før, og de ville at vi skulle be om styrke så han kunne gå. Fem minutter etter at jeg ba så gikk gutten rundt, og alle var helt satt ut.
  • En mann som ikke trodde på Gud, fikk noe å tenke på da smerten som hadde vært i hånda i tre måneder forsvant.
  • Vi fikk be for en som hadde problemer med kneet og låret etter å ha brukket noe for 17 år siden. Ha hadde konstante smerter, og kunne ikke bøye kneet i det hele tatt. Da vi hadde bedt en stund, var det mer bevegelighet og han gikk rundt uten krykker og smerte for første gang siden 1996. Det var enda flere som ble helbredet, og Pappa Gud blir æret gjennom det Jesus betalte for på korset.
Noe flere helbredelses vitnesbyrd
  • En dag da vi spilte basketball med high school elevene, så fortalte Ian meg at han hadde vondt i magen. Jeg overrasket han med å legge hånda på magen hans, og ba smerten forsvinne i Jesu navn. Etter ti – femten sekunder ba jeg han sjekke hvordan det føltes. Han prøvde å finne smerten, men reagerte med et stort sjokk og what just happened. Da vi var ferdig med å spille så pratet vi litt mer, og jeg spurte om han trodde på Jesus. Han fortalte at han gjorde det, men visste ikke at Jesus var så seriøs. Da jeg møtte han dagen etter, så var han fyllt med en glede som han aldri hadde opplevd før. Han ønsket også bønn for kneet som hadde vært vondt i syv år, og han ble nok en gang helt fra seg når det også ble helt helbredet.
  • Da vi var på besøk på barneskolen, fikk Brynjar og jeg fikk undervise i kristendom. Vi skulle undervise i Jesu mirakler, og det var gøy å kombinere dette med egne vitnesbyrd om at Gud virker i dag. Etter vi hadde delt noen vitnesbyrd, så ønsket vi å se at de fikk erfare det for dem selv. Det var noen som hadde smerte i kroppen, og vi fikk medelevene til å be for dem. Tre stykker ble helbredet, og noen fikk erfare at Gud virker gjennom dem. Mirakler er for i dag!
  • Gutta på Get Focused teamet hadde samling med High School gutta på Heroes en dag. Her pratet vi med dem om alt som angår oss gutter, og kanskje spesielt når det gjelder identitet, relasjoner, fremtid og alkohol. Etter vi hadde pratet en stund, så ville vi be for at de syke skulle bli friske. Etter at de først ikke responderte på kunnskapsord, så var det tilslutt en som innrømmet at han hadde smerte i magen og en annen i hode. Noe av medelevene ba for dem, og de ble helbredet. Da begynte elevene å strømme frem for å bli bedt for. Det var mellom 15-20 som kom til forbønn, og alle ble friske.
  • IMG_5459På sykehuset så fikk vi se at flere ble berørt av Guds godhet. Først ba vi for en utenfor som ble helbredet for hodepine. Da vi kom inn, så møtte vi på en dame som hadde en svulst på halsen. Svulsten forsvant ikke, men hun kjente tydelig at det var noe som skjedde. Deretter fikk gruppen min be for to som hadde magesmerter. En som reiste seg opp med et stort smil om munnen etter vi hadde bedt, og spurte legen om å få reise hjem fordi han ikke trengte å være der lengre. Han var først skeptisk til at vi ba, men vi fikk lov tilslutt. Han så deprimert og skikkelig sliten ut, men etter at vi hadde bedt en stund var den intense smerten i magen helt borte. Han lyste opp og spurte om vi kunne be for skuldren som også ble helbredet.

Det har vært en helt utrolig tur, og det er stort å se hva Gud har gjort i og gjennom teamet. Ungdommene har blitt utfordret, og vokst skikkelig i relasjon med Gud og hverandre. Jeg er takknemlig for å kunne ta med team som dette, og spesielt til et fantastisk sted som Heroes of the Nation.

Om du ønsker å høre mer om Heroes, så er det bare å ta kontakt med meg eller se på denne hjemmesiden. Her har du også muligheten til å bli fadder for et av de foreldreløse barna.

Per Jonas
Leave a Reply

