På eventyr med Gud i Sentral Asia – del 2

Foto: Lars Håkon SletteNå er to og en halv uke med eventyr i Sentral Asia ferdig, og jeg sitter tilbake med en overveldende takknemlighet til Gud for hva har vært en del av. Vi har sett Guds rike bevege seg og mange mennesker har fått et sterkt møte med Jesus. Den siste uken har vi ikke lengre vært i små nomadelandsbyer i fjellet, men vi har besøkt enorme Beijing. Her har vi blant annet vært på barnehjem, tjenestegjort i et lokalt husfellesskap og opplevd at Gud kan bruke oss som turister. Her kan du lese om noe av det som har skjedd.

En dag på New Day Creation 
På fredagen så besøkte vi et barnehjem, et annerledes barnehjem enn hva jeg har besøkt før. De tar inn barn som har blitt forlatt, og som andre barnehjem ikke kan hjelpe. Alle barna har en eller annen sykdom, og mange av dem har kritiske sykdommer som ikke legene kan gjøre noe med. Siden arbeidet ble startet opp for snart tjue år siden, så har de sett at over 200 barn har blitt adoptert. For øyeblikket har de rundt 100 barn på forskjellige avdelinger, og 25 av dem er på en kritisk avdelingen. Vi ble spurt om vi ville komme å vise kjærlighet og omsorg til barna der, og forløse Pappa sin godhet over dem. Det var både sterkt og tungt å se hvor vondt mange av dem har det, og vite at legene sier at det ikke er noe håp. Da er det godt å vite at vi tror på en Pappa som gjør det umulige gang på gang, noe de også har opplevd flere ganger.

Da vi brukte tid med de som er kristisk syke, så fikk vi høre noen av barna sine historier. En av historiene som preget meg handler om en gutt på 11 år. Han var annerledes enn alle da han ble født, men hadde ingen sykdommer og fysiske plager. Gutten ble forlatt pågrunn av at han var annerledes, og endte opp på et barnehjem. Der var det ingen som viste han nærhet og kjærlighet, og han holdt sengen i nesten 11 år. Dette har gjort at han verken har lært å gå, prate og spise fra annet enn en tåteflaske. Pågrunn av mangelen på nærhet og omsorg så var han veldig liten, og har ikke utviklet seg som han skulle i oppveksten. Jeg trodde han var fire eller fem år da jeg så han. Etter han kom til barnehjemmet vi besøkte, så har han begynt å erfare kjærlighet. Dette har gjort at han har vokst, og det er mye utvikling som skjer. Bare av å se, holde og brukte tid med denne gutten, så lærte jeg så mye om hvor utrolig viktig det er at mennesker, spesielt barn, får erfare kjærlighet. Mangel på kjærlighet preger mer en bare følelsene, men det får også fysisk utslag.

I et par timer gikk vi rundt å viste kjærlighet, og holdt disse små barna som engang var forlatt. Nå har de mennesker rundt seg som viser mye kjærlighet, men de er  avhengig av at Pappa kommer og berører dem. Det gjorde inntrykk, og jeg er takknemlig for at mennesker legger ned livene sine for å vise omsorg til de som er hjelpesløse. Jeg kommer til å huske på de i bønn fremover, bli gjerne med du også.

I kina-26

Et møte med lovbrytere – en lokal huskirke 
Siden jeg leste boken «Den Himmelske mann» av border Yun for nærmere ti år siden, så har de lokale husfellesskapene her borte vært noe jeg har hatt lyst til å besøke. Derfor var det ikke noe tvil for meg, da jeg sent lørdagskvelden ble spurt om å tale i et husfellesskap på søndagsmorgen. Vi visste ikke hva vi gikk til, men vi gledet oss og hadde store forventninger. Da vi møtte kontakten vår på metroen, fortalte hun at vi måtte dekke til ansiktene våre og at vi ikke skulle prate de neste ti minuttene til vi var fremme. Vi gikk inn i blokken, og opp de mørke trappene før vi kom inn i en leilighet som var gjort om til et møtelokale. Det var så mye glede og kjærlighet i rommet.

Det var en herlig opplevelse å tilbe sammen med 40 sultne lokale troende, og samtidig kjenne på hva de ofrer for å kunne samles i fellesskap om Jesus hver eneste uke. Det er en helt annen virkelighet enn det vi er vant med hjemme i Norge, og for meg så la det til en ekstra dimensjon i tilbedelsen. Etter lovsang, talte jeg om nåden, før vi gikk over i å tjenestegjøre med kunnskapsord og bønn for syke. Minst 15 rakk opp hånda da vi spurte hvem som hadde blitt helbredet, og mange kom for mer forbønn etterpå. Det er herlig å se mennesker bli berørt av Den Hellige Ånd, og at vi sammen kan ære Gud for det Han gjør.

  • Det var en mann som hadde to klumper på ryggen, smerte i ryggen, og han kunne ikke puste skikkelig gjennom nesa. Etter at vi hadde bedt så kunne han ikke finne klumpene på ryggen, smerten han hadde hatt var borte og plasteret han brukte på nesa kastet han, da han ikke trengte det lengre.
  • Jeg fikk be for en mann som har vært uten noe luktesans i seks år. Etter vi hadde bedt en stund begynte han å kjenne litt forandring, og brukte tid på å takke Gud for det som skjedde. Da han kom tilbake etter ti-femten minutter, så hadde han fått tilbake luktesansen.
  • Etter møte så var det en som ringte etter oss, og spurte om vi kunne be for hun. Hun var gravid, og babyen lå feil vei i magen. Det nærmet seg termin, og for at hun skulle ha en naturlig fødsel så måtte babyen snu seg. Etter at vi ba over telefonen, så gikk vi videre. I går fikk vi oppdateringen om at gutten hadde snudd seg i magen, og fødselen hadde gått uten problemer. Takk Jesus.
  • Det var enda en som verken kunne finne systen eller smerten hun hadde hatt, etter at hun ble bedt for. Pastoren ble kvitt smerten han hadde i nakken. En mann som hadde smerte i rygg og brystet ble helt bra, og smilte fra topp til tå. I tillegg var det mange andre som fikk oppleve at Pappa Gud helbredet eller satte dem i frihet denne formiddagen.

Starten på denne søndagen var herlig, og vi tror på at vi skal gå fra herlighet til herlighet. Derfor dro vi med forventning til det internasjonalet fellesskapet hvor vi skulle tjenestegjøre på kvelden. Temaet var «supernatural ministry», og vi ønsket ikke bare å dele teori, men la felleskapet få erfare Guds kjærlighet. Joel, som jeg har besøkt disse ukene, talte og resten av gjengen var med å forløse Guds rike. Noe av det som skjedde der var:

  • Det var ei dame som så minimalt på det ene øyet. Etter å ha blitt bedt for, var øyet blit helt helbredet, og hun kunne se helt klart. Hun fortalte selv at hun nå kunne se det kjekke ansiktet til Joel.
  • Det var en annen som hadde smerter i hofte/rygg, og da de sjekket lengden på beinene så viste det seg at det ene beinet var kortere enn det andre. Mannen hennes ba om at beinet skulle vokse ut, og da det hadde vokst ut hadde hun ikke noe mer smerte i kroppen. Det var en som satt å fulgte nøye med på beinet som var kortere, og så at det vokste ut. Etterpå sa hun at hun trodde det var noe feil med øynene hennes da hun så beinet bevege seg.
  • Ei som kom til forbønn med smerter i skuldre og rygg, var veldig skeptisk til helbredelse. Etter at hun ble bedt for begynte hun å teste ut ryggen. Skepsisen var der fortsatt, men etterhvert som hun testet den ut, sa hun: «Jeg tror jeg er helbredet».

Denne dagen var det mange som fikk erfare Guds kjærlighet og det Jesus gjorde på korset, gjennom at de ble helbredet eller at vi brukte tid sammen med dem. Det var også flere som for første gang var med å be for noen som ble helbredet. En god søndag!

Flere høydepunkter:IMG_4798
  • For fire år siden, så satt jeg og skrev en drømmeliste. Jeg skrev ned små og store ting som jeg drømmer om å oppleve en dag. En av de merkelige tingene som jeg skrev ned, var at jeg hadde lyst til å se at noen ble helbredet på den kinesiske mur. Så på lørdag når vi overvant alle trappene opp til muren, så hadde jeg øynene åpne for å se om det var noen vi kunne forløse Pappa sin kjærlighet over. Ganske fort endte vi opp med å prate med noen, og hun ene hadde smerter i ryggen og hofta. Da vi ba for hun forsvant all smerten. Vi fikk også be for en opplevde at noe av smerten i skuldren forsvant, og ble tydelig berørt av Guds glede. Det er gøy å se at drømmer blir virkelighet.
  • Vi har sett mennesker erfare Guds godhet og kraft på sykehuset og på gatene. Den Hellige Ånd har åpnet dører gjennom nye relasjoner, hvor vennene våre senere kan dele evangeliet og få vise mennesker omsorg og kjærlighet.
  • Et av høydepunktene mine når jeg reiser, er å erfare kulturen der jeg drar. Bli kjent med menneskene, se dyrene og de historiske stedene og smake maten selvom den er utrolig sterk eller merkelig.

I kina-37Mange av historiene og høydepunktene jeg har delt har omhandlet hva vi har erfart at Gud har gjort gjennom oss, og det er stort. Samtidig er kanskje et av mine store høydepunkter at Lars Håkon og jeg fikk gjøre dette sammen med noen av mine gode venner. Fem år etter at jeg og Joel var i smågruppe sammen i California, ser vi Guds rike bli forløst sammen i Asia. Dette gjør meg mer og mer bevisst på viktigheten av å holde kontakten med gode venner, og være villig til å lære av og oppmuntre hverandre for å se Guds rike komme.

Håper du har synes det har vært spennende å lese om hva Gud har gjort. Min bønn er at du lar disse vitnesbyrdene bli dine vitnesbyrd om hva Gud gjør i dag, og at han kan virke i og gjennom deg.

Guds fred & glede,

Per Jonas
Leave a Reply

