På eventyr med Gud i Sentral Asia – del 1

Foto: Lars Håkon Slette

Den siste uken så har jeg hatt den fantastiske gleden av å få spre Guds rike gjennom kraft og kjærlighet i Sentral Asia. Sammen med Lars Håkon fra Tønsberg, så er jeg på besøk hos et vennepar fra tiden jeg gikk på skole i Redding, California. Vi har delt evangeliet om Jesus i fjellandsbyer hvor mennesker ikke har hørt om han, mange har blitt helbredet og vi har bygd relasjoner med mennesker som lengter etter Gud. Her kan du få lese noen historier om hva Gud har gjort.

Guds rike berører mennesker i nomadelandsby
Etter å ha sovet i bilen, så våknet jeg fort opp da vi ankom landbyen vi skulle til. Da vi gikk ut av bilen, så fikk Joel et kunnskapsord om at noen hadde vondt i kneet. Vi endte opp med å prate og be for noen nomader som passerte. Det samlet seg mennesker rundt oss, og hele tiden kom det flere mennesker som var nysgjerrige eller ønsket å bli bedt for.  Vi ble stående der i over en time.
Jeg hadde blant annet privilegiet av å be for en mann som hadde vondt i kneet og nesa. Mannen ble helbredet, og fikk høre om Jesus for første gang i livet sitt. For en glede det var å se at han takket Jesus før han gikk videre.
Mange mennesker ble helbredet, spesielt fra kne og ryggproblemer, og de gode nyhetene om Jesus ble forkynt.

I folkemengden var det to unge menn, en buddhistmunk og en pilgrim, som var nysgjerrig på hva som skjedde rundt oss. Pilgrimmen var møkkete, og så veldig sliten ut. Han fortalte selv at han hadde prostrert langs gaten de siste fem dagene. Dette gjør han og andre buddhister for å komme unna synden sin. Vi delte om hva Jesus gjorde på korset for han, og han strålte virkelig opp. Da vi ba for han, så fortalte han selv at det kjentes så godt. Dette var første gang denne unge mannen fikk høre om Jesus.

Buddhistmunken var på torvet fordi han opplevde at han skulle møte noen der den dagen, og fortalte senere at det var skjebnen som førte oss sammen. Noen fra teamet vårt pratet lenge med han på torvet, og det var en som opplevde at hun skulle gi han en bibel. (På dette språket er ikke bibelen ferdig oversatt, men vi hadde en sammensettning av noen bøker) Den unge munken fortalte at han på bakgrunn av sin tro ikke kunne ta imot gave ved første møte, men pågrunn av at han hadde opplevde at han skulle møte oss der så tok han den imot. Han var begiestret for å møte oss, og spurte om vi hadde lyst til å komme på besøk «munkeklostret» dagen etter.
I kina-6Vi tok imot invitasjonen til munken, og dro på besøk. Han hadde fått fri fra klassen for å ta oss med rundt på omvisning, og viste oss rundt blant medelever som debatterte og rundt i de forskjellige templene. Hele veien var han nysgjerrig på hva vi trodde på, og vi fikk ved flere anledninger dele om vår tro. Denne mannen hadde siden han var liten drømt om å bli munk, og hadde en veldig lengsel etter å finne sannhet i livet og bli fri fra synd. Vi forklarte han at Jesus tok på seg all synd, men han fikk det ikke til å stemme. Selv brukte han tilsvarende bibellignelser til å fortelle om hvordan vi selv står ansvarlig for det vi har gjort. Da kunne vi forklare at Jesus er den eneste som kan hjelpe oss opp fra gjørmen å sette oss fri fra vår synd. På slutten av tiden sammen sa han med egne ord: «om denne Jesus kan sette meg fri fra synd, så vil jeg definitivt følge han». Han fortalte senere at han har lyst til å møte opp med Joel for å lære litt engelsk og for å stille noe spørsmål om tro. Dette var et av høydepunktene fra tiden oppi fjellet.

Helbredelser i «masasje-sjappe»

Etter en noen fantastisk dager i fjellet, så unnet vi oss i går en skikkelig kinesisk masasje i byen der vi er stasjonert. Da vi kom inn på «masasje-sjappa», så kjente jeg umiddelbart at vi skulle be for de som jobbet der.  Etter de var ferdig med å massere oss, så spurte vi om det var noen som hadde smerte i kroppen og trengte helbredelse. Etter en litt skeptisk respons, så erfarte vi virkelig at himmelen innvanderte stedet.

  • En av mennene haltet, og hadde smerte i beinet sitt. Bakgrunnen for dette var at det var 1,5-2 cm forskjellig lengde på beina hans. Da vi ba om at beinet skulle vokse ut, så satt en av de andre å fulgte nøye med på hva som skjedde med beinet til han vi ba for. På et tidspunkt spratt beinet ut, og denne mannen skvatt til og reagerte med å rope «wow». Beinet hadde vokst ut, mannan haltet ikke lengre og smerten var helt borte.
  • Det var ei dame der som ønsket at vi skulle be for kneet som hun hadde slitt med i to år. Da det ble helbredet så spurte hun om vi kunne be for ryggen som hun hadde vært plaget med i 30 år. All smerte i ryggen forsvant, og hun ble tydelig berørt av Gud glede og smilte fra topp til tå. Etterpå så gikk hun med helt rett rygg.
  • Mannen som hadde reagert med et stort «wow» da han så at han andre ble helbredet, ble selv helbredet fra kne og skulderplager da vi ba for ham. I tillegg så var det en mann som hadde smerte i nakken som ble helbredet. Han reagerte med skikkelig overraskelse, og så høyt på kinesisk: «hva er dette for noe».
  • En som ikke ble helbredet da vi ba for han, men kjente Guds nærvær da vi ba for han, stilte spørsmålet: «kan vi være venner?» til gjengen vår. Han kjente på en ektehet og kjærlighet som han lengtet etter.
Noen andre høydepunkter så langt på turen:

Foto: Lars Håkon Slette

Alle foto: Lars Håkon Slette

  • Vi fikk se at mennesker ble helbredet, og fikk høre om Jesus på et buddhistisk bønnested ved et nonnekloster.
  • Vi har brukt tid med og blitt inspirert av mennesker som har lagt ned livene sine, for å se at mennesker får høre evangliet i denne regionen med mange «unådde folkeslag».
  • Vi har brukt tid i Guds herlige skaperværk, og fått se enda mer av Hans storhet.
Sålangt har dette vært en fantastisk tur. Jeg er takknemlig, oppmuntret og innspirert over å se Guds rike innta disse stedene.
Når jeg deler disse vitnesbyrdene er det for å oppmuntre dere som leser dette, og takk de som står med meg oss i bønn. Ta dette som en oppmuntring og noe som kan bygge tro for at Gud vil vise sin storhet i ditt liv.

Vi har fortsatt litt over en uke igjen av dette eventyret, bli gjerne med å be for at Gud skal fortsette å bruke oss mektig der vi går.

Guds fred & glede

Per Jonas
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s